Het was even doorbijten. Op 1 september vorig jaar ging de spoorwegovergang op de Kanaalweg er al uit. Sindsdien zoekt het verkeer moeizaam zijn weg door het dorp om in de richting van Arnhem, de Achterhoek en Zutphen te komen. En andersom natuurlijk.
Maar het leed is bijna geleden. Als op 1 november de tunnel opengaat, dan kan het verkeer vanuit Apeldoorn door de spoortunnel en door de tunnel bij het station in één moeite door zijn weg vinden naar de rest van de wereld. Dieren heeft van de passanten dan geen last meer.
In één keer werd de tunnelbak onder het spoor geschoven
Bouwbedrijf BAM en zijn onderaannemers hebben hard gewerkt. Na maanden voorbereidende werkzaamheden werd op zaterdag 23 maart van dit jaar de 1,2 miljoen kilo zware tunnelbak onder het spoor geschoven.
Later is ook een tunnelbak geconstrueerd ten behoeve van een weg over de tunnel van de Zuider Parallelweg naar de Kattenberg. Zo wordt de Zuider Parallelweg niet doodlopend, maar kun je hem blijven gebruiken om Dieren aan de oostkant te verlaten.
Tevreden
Bouwmanager Wim Leenders van spoorbeheerder ProRail is tevreden over de voortgang. Voor ProRail is de belangrijkste winst dat met de ingreep weer twee gelijkvloerse overwegen (een voor auto's, een voor fietsers) zijn verdwenen.
,,Volgende week gaat de weg over de tunnel, van de Zuider Parallelweg naar de Kattenberg, al een aantal dagen open", vertelt Leenders. ,,Die tijd gebruiken we om de ventweg van de Burgemeester Willemsestraat te bestraten. Is die klus achter de rug, dan asfalteren we alle toplagen van alle wegen. Vervolgens brengen we de belijning aan op het asfalt en dan begint het er al aardig op te lijken."
Nieuwe tunnel lijkt op tunnel bij het station
Wie na 1 november door de tunnel rijdt, zal niet vreemd opkijken. Het interieur lijkt als twee druppels water op het interieur van de tunnel bij het station. Dezelfde bruine platen van houtvezelbeton die tegen de zijmuren zijn geplakt. De platen dienen als decoratie en absorberen het autogeluid.
Net als bij de grote tunnel is het woord tunnel eigenlijk niet terecht: in feite gaat het om een open bak met een beperkt aantal afdekplaten (waar in dit geval een spoorlijn en een weg over gaan). En op de buitenmuren op maaiveldhoogte figureren dezelfde grashalmen die ook zo charmant in de wind lijken te waaien op de buitenmuren van de stationstunnel.
De totale lengte van de onderdoorgang is 190 meter. In de bouw is 2.500 kuub beton en 360.000 kilo staal verwerkt. De trein heeft er ten behoeve van het werk slechts twee weekenden uit gelegen.
Bron: De Gelderlander